Gesällbrev (bageri)

Hej!
De senaste  veckorna har varit väldigt intensiva och jag har haft fullt upp. Vi i klassen har nämligen tagit gesällbrev i bageri/konditori. Veckorna har bestått av eget arbete med mycket planering, förberedelser och provbakning. I detta inlägget får ni följa min resa genom gesällen.
Gesällprovet var frivilligt att göra och var utöver vår yh-utbildning. Det krävs dock att man tidigare har gått en grundutbildning och/eller har några års yrkeserfarenhet för att ansöka om gesällbrev. 
Alla produkter som finns med på listan nedan ingick i gesällen. Utöver detta var det även ett teoretiskt prov som handlade om prod­uktionsteknik, yrkesräkning, receptberäkning, livsmedels­hygien och internkontroll.
Här kommer lite bilder från mitt bageriprov!
Ett grovt bröd med klippt råg.
Också ett grovt bröd med rågsurdeg och lite olika sorters fröer.
Sirapslimpa, som jag piffade till lite genom att skära ut blad.
Poilanebröd, ett lite grövre stenugnsbakad bröd.
Ett vanligt vitt matbröd med sesamfrön. 
Här är också ett vitt matbröd med en annan sorts uppslagning. 
Durumfrallor med två olika sorters uppslagningar. 
Lite olika sorters vetebröd.
Vegabullar med vaniljfyllning och mandel.
Kanelsnurror med pärlsocker.
Borgmästarkrans.
Bouchéer.
Smördegsstjärnor.
Hasselnöt och mandelstänger, också gjorda av smördeg. 
Wienerknyte.
Wienertriangel.
Wienerlängder.
Småbröd och mandeltebröd. 
 
Här hittar ni inlägget som handlar om mitt specialarbete: http://lillasota.blogg.se/2014/june/gesallbrev-specialarbete-2.html och inlägget som handlar om konditoridelen: http://lillasota.blogg.se/2014/june/gesallbrev-konditori-2.html