Saffransdrömmar

Nu börjar den mysigaste tiden på året närma sig, jul. Tända ljus, glöggmys, pepparkakor, men framförallt gemenskapen med nära och kära. För mig och för säkert många andra så är december något speciellt. När jag var yngre så såg jag mest fram emot klapparna, julkalendern och jullovet. Idag ser jag mest fram emot gemenskapen och känslan av att bara vara i nuet. För mig är december även en kreativ månad, där jag får tillfälle i akt att baka med julens alla kryddor och smaker. 
 
Här kommer ett recept på saffransdrömmar. 
ca 40 st (beroende på storlek)
 
100 g rumsvarmt smör
3 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
1 dl rapsolja
1 tsk hjorthornssalt
4 dl vetemjöl
0.5g saffran (ett paket)
 
Sätt ugnen på 150°. Vispa smör, socker och vaniljsocker vitt och poröst. Tillsätt oljan i en tunn stråle och blanda ner vetemjöl, saffran och hjorthornssalt. Blanda samman till en smidig deg. Forma små bollar av degen och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Jag vägde mina bollar ca 15g per styck. Tänk på att inte lägga kakorna för tätt, då de flyter ut lite i ugnen. Grädda mitt i ugnen ca 14-15 minuter. Låt kakorna svalna på plåten. 
 
Vill du hellre göra polkadrömmar så tillsätt ca 140 g finhackade polkagrisar istället för saffran i degen!