Gesällbrev (specialarbete)

I gesällprovet skulle även ett specialarbete ingå. Jag valde att göra mitt specialarbete i pastillage och karamell. Andra tekniker man kunde välja bland var exempelvis bröllopstårta, krokan, skådebröd och chokladskulptur. Jag velade dock lite innan jag valde att göra mitt arbete just i karamell eftersom det var väldigt varmt och fuktigt inne i lokalen. Jag förberedde och drog min karamell några dagar innan jag skulle sätta ihop skulpturen, men redan dagen därpå hade min karamell blivit matt och kladdig. Jag fick lite smått panik när jag insåg vad som hade hänt, men jag valde att använda några delar ändå. Det kändes meningslöst att göra om allting, för det hade förmodligen hänt samma sak med den karamellen. 
Såhär blank och fin var karamellen första dagen.
Montering av skulpturen. Delarna fäste jag ihop med isomalt. 
Såhär blev slutresultatet! Om man jämför karamelldelarna på första bilden och här så ser man att de har blivit matta. I det stora hela blev jag väldigt nöjd med min skulptur ändå, trots incidenten med karamellen.